Poluarea aerului reprezintă o preocupare din ce în ce mai mare în orașele din întreaga lume, afectând sănătatea și bunăstarea cetățenilor și mediul înconjurător. Automobilele și alte vehicule emit o cantitate semnificativă de noxe care contribuie la poluarea aerului, inclusiv particule, oxizi de azot și gaze cu efect de seră. Pentru a combate această problemă, unele orașe au sistematizat zone fără mașini, în care sunt permise doar bicicletele, transportul public și pietonii. Mai jos vom vedea care este impactul zonelor fără mașini asupra calității aerului din orașe și vom evidenția exemple de localități europene care au adoptat această abordare.
Impactul zonelor fără maini asupra calității aerului
Zonele fără mașini pot reduce semnificativ poluarea aerului în orașe. Prin limitarea numărului de vehicule pe șosele, emisiile de poluanți scad, ceea ce duce la un mediu mai curat și mai sănătos. În plus, limitarea numărului de mașini încurajează oamenii să meargă pe jos, cu bicicleta sau să folosească transportul public, ceea ce reduce, de asemenea, emisiile, contribuind la un mediu mai sănătos. Mai mult, zonele fără mașini includ adesea spații verzi – parcuri și grădini – care pot absorbi poluanții oferind un aer mai curat.
Dar zonele fără mașini pot aduce și mai multe beneficii orașelor, dincolo de îmbunătățirea calității aerului, majoritatea esențiale pentru o localitate care se îngrijelte cu adevărat de viețile cotidiene ale cetățenilor ei:
Reducerea poluării fonice
Mașinile și alte vehicule reprezintă o sursă semnificativă de poluare fonică în orașe, care poate cauza stres și tulburări de somn pentru locuitori. Zonele fără autoturisme reduc numărul de vehicule pe șosea, ceea ce duce la un mediu mai liniștit și mai pașnic.
Creșterea siguranței în trafic
Cu mai puține mașini pe șosea, zonele fără mașini sunt mai sigure pentru pietoni, bicicliști și utilizatorii transportului public. Acest lucru încurajează mai mulți oameni să meargă pe jos sau cu bicicleta, ceea ce duce la o creșterea unei populații mai active și mai sănătoase.
Îmbunătățirea transportului public
Zonele fără mașini încurajează adesea folosirea transportului public, lucru ce duce la îmbunătățirea serviciilor și la creșterea fiabilității. Acest fapt poate reduce congestionarea traficului, poate economisi timp și poate oferi o alternativă mai sustenabilă în privința utilizării mașinilor.
Spații publice mai frumoase
Zonele fără mașini pot oferi mai mult spațiu pentru uz public, amenajarea de parcuri, grădini și piețe sau înfrumusețarea acestora din punct de vedere peisagistic. Apar astfel mai multe oportunități de interacțiune socială, recreere și implicare în comunitate, îmbunătățindu-se calitatea vieții pentru rezidenți.
Stimularea economiei locale
Zonele fără mașini încurajează afacerile locale, deoarece oferă un mediu mai sigur și mai atractiv pentru cumpărători, turiști și antreprenori. Acest lucru contribuie la creșterea activității economice și la crearea de locuri de muncă, oferind beneficii atât pentru comunitatea locală, cât și pentru economie, în general.
Exemple de orașe cu zone fără mașini
În Europa sunt numeroase orașele care fac eforturi pentru reducerea poluării generate de numărul mare de mașini. Sufocarea zonelor centrale din cauza vehiculelor care le parcurgeau în număr tot mai mare, a dus la măsuri radicale în unele localități:
Paris
În 2016, Parisul a introdus pentru prima oară „ziua fără mașini”, care de atunci a fost extinsă pentru a include prima duminică a fiecărei luni. Orașul a implementat, de asemenea, zone fără mașini în apropierea unor repere emblematice, precum Notre-Dame și Champs-Élysées.
Berlin
Berlin dispune de un număr mare de zone fără mașini, între acestea numărându-se popularul Mauerpark și străzile din jurul Porții Brandenburg. Aceste zone sunt accesibile doar cu bicicleta sau pe jos, ceea ce le face mai sigure pentru pieton, calitatea aerului fiind astfel îmbunătățită.
Bruxelles
În 2018, Bruxelles a restricționat prezența mașinilor într-o zonă dîn centrul orașului, măsură ce a îmbunătățit calitatea aerului și a redus poluarea fonică. De asemenea, orașul pune la dispoziție biciclete electrice și opțiuni de partajare a mașinilor, sugerându-le astfel cetățenilor să își lase mașinile acasă.
Oslo
În 2019, Oslo a devenit unul dintre primele orașe din lume care a interzis accesul mașinilor în centrul orașului. Zona fără mașini acoperă o suprafață mare și a avut ca efect îmbunătățirea calitatății aerului, a redus poluarea fonică și a încurajat utilizarea transportului public.
Madrid
Și capitala Spaniei a implementat mai multe zone fără mașini în centrul orașului, inclusiv pe Gran Vía și în Plaza de España. Acestea sunt accesibile doar cu bicicleta sau pe jos, iar spațiile create au devenit mult mai atractive pentru madrileni și pentru turiști.
Zurich
Zurich are o serie de zone fără mașini în centrul orașului, inclusiv strada comercială Bahnhofstrasse și orașul vechi istoric. Accesibile doar cu mijloacele de transport în comun, cu bicicleta sau pe jos, aceste zone creează un mediu mai sigur și mai plăcut.
Copenhaga
Copenhaga este unul dintre cele mai orașe cele mai prietenoase pentru bicicliști din întreaga lume, având o rețea largă în centrul orașului de zone în care circulația mașinilor este interzisă.
Concluzie
În concluzie, zonele fără mașini au un impact semnificativ asupra calității aerului din orașe. Prin reducerea numărului de vehicule pe șosea, orașele pot îmbunătăți sănătatea și bunăstarea cetățenilor și a mediului. Deși punerea în aplicare a zonelor fără mașini poate fi o provocare, orașe precum Paris, Berlin și Bruxelles au demonstrat că este posibil să se creeze spații urbane sustenabile și locuibile care să fie benefice atât pentru oameni, cât și pentru planetă. Întrucât poluarea aerului continuă să fie o problemă presantă, mai multe orașe ar trebui să ia în considerare adoptarea zonelor fără mașini ca soluție pentru a îmbunătăți calitatea aerului și a crea medii urbane mai sănătoase.
Foto: Canva Photos
Citește și: Beneficiile spațiilor verzi urbane și cum să le creăm în orașe